40 دانستنی خواندنی درباره مصر باستان که به احتمال زیاد نمی دانستید! (بخش دوم)

۶۸۱ بازديد



21) مصریان باستان گربه می پرستیدند!

یکی از عادت های مصریان باستان این بوده است که آنها گربه ها را می پرستیدند. در صورتی که شما با استفاده از یک ماشین زمان به مصر باستان بروید و در آن جا یک گربه را بکشید (حتی در صورتی که به صورت تصادفی این کار را انجام دهید!) آنها شما را اعدام می کنند! کشتن گربه در دوران مصر باستان مجازات مرگ داشته است و گربه برای آنها یک حیوان مقدس بوده است که با خدایانشان مرتبط بوده و مصریان سعی می کردند تا برای موفقیت در زندگی از گربه ها کمک بگیرند!

22) مصریان به برخی از حیوانات احترام می گذاشتند

علاوه بر گربه ها، مصریان باستان همچنین نسبت به حیوانات دیگر مانند میمون ها، شیرها، سگ ها و حیوانات دیگر نیز احترام قایل بودند. این حیوانات دارای مکان های خاصی در خانه های مصریان بودند و حتی وقتی که صاحب آنها از دنیا می رفت، این حیوانات را به همراه صاحبانشان مومیایی می کردند و یا دفن می کردند.

23) مصریان باستان هم "سگ پلیس" داشتند!

مصریان باستان مامورین حکومتی داشتند که به عنوان پلیس عمل می کردند و وظیفه آنها این بود که نظم و امنیت شهرهای مصر باستان را تامین کنند. شاید برایتان جالب باشد که در دوران مصر باستان هم ماموران حکومتی برای اینکه بتوانند سارقین را بهتر دستگیر کنند از سگ های تعلیم دیده ای استفاده می کردند که درست مانند سگ های پلیس در دنیای مدرن عمل می کردند. آنها علاوه بر سگ پلیس، میمون پلیس هم داشتند که به آنها در دستگیر کردن سارقین کمک می کردند.

24) در دوران مصر باستان نیز "مرخصی کاری" وجود داشته است!

در دوران مصر باستان، مردان شاغل می توانستند در دوره های مشخصی برای خودشان مرخصی کاری بگیرند و به سر کار نیایند. البته در این دوره معمولا همکاران آنها و افرادی دیگر وظیفه هایی را که آنها قرار بود در این دوره انجام دهند را بر عهده می گرفتند. آنها بعد از اینکه دوره مرخصیشان تمام می شد دوباره سر کارشان برمی گشتند و کارشان را از نو آغاز می کردند.

25) در مصر باستان نیز "پزشکان متخصص" وجود داشتند!

مصریان باستان دارای تمدنی بسیار گسترده و پیشرفته بودند. این تمدن به اندازه ای پیشرفته بود که آنها در علوم مختلف پیشرفت های زیادی کرده بودند و در زمینه های مختلف آگاهی های زیادی داشتند. آنها در علم فضاشناسی خیلی پیشرفته بودند و همچنین در علوم دیگر مانند فیزیک و شیمی و علومی که در آن زمان در دنیا وجود داشت نسبت به تمدن هایی که در آن زمان بودند خیلی جلوتر بودند. یکی از مهم ترین علومی که متخصصین مصر باستان در آن خیلی پیشرفته بودند؛ علم پزشکی بود. مصریان در پزشکی خیلی پیشرفت کرده بودند و تا حدود زیادی بخش های زیادی از بدن انسان را می شناختند و پزشکانی که در مصر باستان کار می کردند بسیار حاذق بودند و در کارشان تبحر زیادی داشتند. علم پزشکی در آن زمان به قدری پیشرفته بود که حتی چیزی به نام "تخصص" هم در میان پزشکان مصری وجود داشت و معمولا هرکدام از پزشکان مصری بر روی یک بخش از بدن انسان متخصص بودند (به عنوان مثال برخی از آنها بر روی معده تخصص داشتند و برخی دیگر بر روی قلب و بخش های دیگر). پزشکانی هم بودند که بر روی دندان ها تمرکز می کردند که به آنها "طبیبان دندان" می گفتند.

26) اهرام مصر یکی از عجایب هفتگانه جهان هستند!

اهرام ثلاثه مصر در حقیقت مقربه فرعون های مصری بودند. آنها بر این اعتقاد بودند که در صورتی که برای مرده های فرعون ها مکان مناسبی در اهرام مصر ایجاد کنند، روح آنها هم در آرامش خواهد بود. بنابراین آنها را مومیایی می کردند و درون این اهرام قرار می دادند. همچنین برای اینکه آنها در دنیای بعد از مرگ زندگی راحت تری داشته باشند؛ در کنار آنها لوازم موسیقی و غذا نیز قرار می دادند که در صورتی که در اهرامشان زنده شدند؛ از این لوازم موسیقی و غذا استفاده کنند.

27) کلوپاترا اولین فرمانروای یونانی بر مصر باستان بود که می توانست به زبان مصری سخن بگوید

مدت طولانی فرمانروایانی که بر مصر حکومت می کردند در حقیقت یونانی بودند. بنابراین هیچ کدام از این فرمانروایان این سرزمین نمی توانستند به زبان اصلی این سرزمین (که زبان مصری بود) سخن بگویند. اولین فرمانروای یونانی که بر مصر حکومت می کرد و می توانست به زبان مصری سخن بگوید، کلوپاترا بود. بقیه فرمانروایان قبل از کلوپاترا یونانی صحبت می کردند و به زبان مصری آشنایی نداشتند.

28) اکثر فراعنه مصری چاق بوده اند!

در کثر نقاشی ها و اشکالی که از فرعون ها و حاکمینی که در آن دوران در مصر زندگی می کرده اند بدست دانشمندان رسیده است؛ معمولا این فرعون ها و حاکمین به صورت افرادی با اندام های بسیار متناسب تصویر شده اند. حقیقت این است که بعد از اینکه مومیایی های مربوط به این پادشاهان مصری را مورد بررسی قرار داده ند به این نتیجه رسیدند که فرعون های مصری به هیچ عنوان شباهتی از تصاویری که از آنها کشیده شده است نداشته اند. در حقیقت این افراد افرادی بسیار چاق بودند و علت این چاقی آنها هم خوردن غذاهای چرب و غذاهایی بوده است که در آنها میزان زیادی کربوهیدرات و الکل وجود دارد.

29) حتی "ملکه هاتشپسوت" که همیشه به شکل زنی خوش اندام به تصویر کشیده می شود؛ به احتمال زیاد زنی چاق و کچل بوده است!

همان طور که اشاره شد تمام اشراف زادگان و فرعون های مصری به دلیل رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات همیشه چاق بوده اند. از جمله اینکه یکی از ملکه های مصری به نام ملکه هاتشپسوت (که در قبل 15 قبل از میلاد مسیح زندگی می کرده است) که همیشه در تصاویر بجای مانده از آن زمان به عنوان زنی خوش اندام و با شکوه و جلال فراوان به تصویر کشیده می شود به عقیده باستان شناسان و دانشمندان به احتمان زیاد زنی دارای بیماری چاقی مفرط و کچل بوده است.

30) مصریان با سندهای مخصوصی ازدواج می کردند که این سندها اعتبار چندانی نداشتند!

در دوران باستان ازدواج با استفاده از سندهای مخصوصی به ثبت می رسیده است که البته خیلی اعتبار نداشتند! البته مرد و زنی که می خواستند با هم ازدواج کنند این توافق خودشان را در قراردادهایی می نوشتند و آن را امضا می کردند ولی این قراردادها اعتبار زیادی نداشتند و آنها هر زمانی که می خواستند از هم جدا شوند می توانستند به راحتی این کار را انجام دهند.

31) مصریان باستان به "کوتوله" ها خیلی اهمیت می دادند!

یکی دیگر از رسومی که مصریان باستان داشتند این بود که آنها فکر می کردند که افراد کوتوله در حقیقت هدیه هایی هستند که خداوند به آنها داده است. بنابراین آنها به این افراد خیلی اهمیت می دادند و افراد کوتوله برایشان خیلی مهم بود. بنابراین اکثرا افراد کوتوله در پست هایی در رده های بالا کار می کردند و افراد کوتوله در دوران مصر باستان دارای منزلت بسیار بالایی برخوردار بودند و در رده های بالای اجتماعی قرار داشتند.

32) کیفیت تغذیه اشراف زاده ها و ثروتمندان مصری با کیفیت غذایی که مردم عادی می خوردند بسیار بالاتر بوده است

دانشمندان بر سر اینکه غذایی که مصریان باستان می خوردند چه بوده است اختلاف نظر دارند. در حقیقت ما از اینکه آنها مواد خام را تبدیل به چگونه غذایی می کردند اطلاع چندانی نداریم. البته یک نکته حتما در این رابطه درست است و آن هم این است که غذایی که افرادی که مربوط به طبقات بالای جامعه بودند نسبت به غذای افرادی که مربوط به طبقات پایین جامعه بودند کاملا متفاوت بود. افرادی که در طبقات پایین جامعه بودند معمولا نان و آب می خوردند و البته معمولا غذاهایی مانند گوشت و عسل و یا حتی انواع میوه ها و سبزی ها نیز وجود داشته است ولی اینکه آنها با استفاده از این مواد خام چه نوع غذاهایی درست می کردند هنوز هم جای بحث دارد.. این در صورتی است که افرادی که در طبقات بالاتر بودند (مانند کاهنان معابد و یا خانواده های فرعون ها) بهترین نوع غذا را می خوردند و حتی در برخی از نقاشی هایی که مربوط به آن دوران می باشد؛ غذاهای آن که شامل کباب انواع پرندگان و انواع میوه ها بوده است نشان داده شده است.

33) هنوز دقیقا مشخص نیست که مصریان باستان از چه طریق به تجارت می پرداختند

دانشمندان و باستان شناسان هنوز بر سر اینکه مصریان چگونه تجارت می کردند به توافق نرسیده اند. عده ای از دانشمندان بر این باورند که آنها با استفاده از پول به تجارت کردن می پرداختند (به عنوان مثال با استفاده از یک ارز مشخص مانند سکه و یا چیزی شبیه به آن به خرید و فروش می پرداختند) آنها بر این باورند که این واحد تجاری به احتمال زیاد یک واحد قیمتی به نام "شات" داشته است که می توانستند با استفاده از آن به تجارت بپردازند. تحقیقاتی که این دسته از دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده است که احتمال این واحد پول، برابر با حدود 8 گرم طلا بوده است. این در صورتی است که بسیاری از باستان شناسان بر این باورند که آنها صرفا از طریق مبادله کالا به کالا تجارت می کردند. استدلال این گروه از دانشمندان این است که در هیچ یک از تصاویر و نقاشی هایی که از آن زمان بر جای مانده است؛ تبادل کردن کالا یا پول نشان داده نشده است. بنابراین نمی توان با قطعیت گفت که آنها به چه شیوه ای با هم به تجارت می پرداختند ولی یک نکته خیلی واضح در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که بدون تردید تجارت، چه به شیوه مبادله کالا به کالا و چه به شیوه های دیگر در دوران مصر باستان وجود داشته است به این دلیل که مصر باستان یک تمدن و پادشاهی بسیار وسیع و گسترده ای بوده که وجود سیستم تجارت در چنین تمدنی غیرقابل انکار می باشد.

34) پیشگویی یکی از مشاغل پررونق و پردرآمد در دوران مصر باستان بوده است!

یکی از کارهایی که مصریان باستان انجام می دادند، پیشگویی بوده است. در سراسر شهرهای مصر باستان، افرادی بودند که سعی می کردند تا آینده افراد دیگر را از روی چهره هایشان تشخیص دهند. آنها معمولا این کار را با استفاده از نگاه کردن به خطوط چهره این افراد انجام می دادند. این پیشگویان مصری در مقابل خدماتی که ارایه می دادند پول های زیادی دریافت می کردند.

35) درآمد مردان و زنان در کار با هم برابر بوده است

با اینکه اکثر زنان بعد از ازدواج با مردان در خانه می ماندند؛ ولی آن دسته از زنانی که بیرون از خانه کار می کردند نسبت به مردان درآمد یکسانی داشتند.

36) در مصر باستان کارگران برای اینکه حقوق بهتری داشته باشند دست به اعتراض می زدند

کارگران مصری باستان ترسی از این نداشتند که برای داشتن شرایط کاری بهتر دست به اعتراض بزنند. یکی از معروف ترین این اعتراضات در دروان رامسس دوم اتفاق افتاد زمانی که کارکنانی که ماموریت ساخت یکی از بناهای بزرگ آن زمان را داشتند دستمزد کافی دریافت نکردند.

37) در مصر باستان تمام اجناسی که زنان در زندگی مشترک می خریدند، بعد از طلاق هم متعلق به آنها بوده است.

زوج های مصری با هم قراردادهایی می بستند که در این قراردادها تمام اجناسی که زن به هنگامی که با هم ازدواج کرده بودند خریداری کرده بود مشخص می شد تا اگر از هم جدا شوند، این اجناس بعد از جدایی متعلق به زن باشد.

38) مصریان باستان فراعنه خودشان را می پرستیدند

یکی از اعتقادات تمام مردم مصر باستان این بود که آنها فکر می کردند که فرعون های آنها در حقیقت خدا هستند و این خدایان را می پرستیدند.

39) عبارت فرعون به معنی "خانه بزرگ" است

ترجمه عبارت فرعون به معنی خانه بزرگ است و این عبارت به خانه های بزرگی اشاره می کند که فرعون ها در این خانه ها زندگی می کردند. در نهایت این عبارت برای نامیدن پادشاه مصر مورد استفاده قرار گرفت.

40) فرعون های مصری همیشه موهای خودشان را می پوشاندند.

فرعون هرگز اجازه نمی داد که کسی موهای او را ببیند و همیشه با تاج سعی می کرد تا آن را پوشش دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.