40 دانستنی خواندنی درباره مصر باستان که به احتمال زیاد نمی دانستید! (بخش اول)

۶۷۵ بازديد

40 دانستنی خواندنی درباره مصر باستان که به احتمال زیاد نمی دانستید!
(بخش اول)

هنگامی که سخن از مصر باستان می شود، سخت است که حقیقت را از افسانه جدا کنیم. زیرا معمولا مصر باستان در ذهن ما با افسانه های مختلفی پیوند خورده است. حقیقت این است که در این ناحیه، هزاران سال پیش یک تمدن بسیار بزرگ وجود داشته است که برخی از آداب و رسومی که هم اکنون در دنیای مدرن شاهد آن هستیم نیز خاستگاهشان مربوط به آن دوران می شده است. و از آن جایی که این تمدن بسیار قدیمی است (به قدمت تاریخ نوشتن توسط بشر!) بنابراین افسانه های زیادی با این تمدن ترکیب شده است. اما حقیقت این است که مصر باستان یک تمدن بسیار قدیمی و گسترده بوده است که از بسیاری از جنبه ها نسبت به تمدن های دیگر زمان خودش بسیار پیشرفته تر بوده است. در این مطلب ما به حقایقی که در دوران مصر باستان وجود داشته است می پردازیم و سعی می کنیم تا درباره تاریخ، فرهنگ، مذهب و تکنولوژی که امپراطوری بزرگ مصر در آن زمان داشته است مطالبی را ارایه کنیم.

1) کار ساختن اهرام مصر کار آسانی نبوده است!


برای ساختن اهرام مصر، تعداد زیادی از کارگران و برده هایی که برای این کار انتخاب شده بودند، تکه سنگ های را (که وزن آنها بین 60 تا 80 تن بوده است!) به مسافت های طولانی حرکت می دادند (مسافت هایی تقریبا به اندازه 500 مایل). اینکه حقیقتا آنها چطور می توانستند این سنگ های بزرگ را حرکت دهند هنوز هم برای دانشمندان یک راز است.

2) "حلقه های ازدواج" توسط مصریان اختراع شده است!


تقریبا 5000 سال پیش، شهروندان مصر باستان جز اولین مردمانی در کره زمین بودند که "حلقه های عشق" را به همسرانشان می دادند که به آنها ثابت کنند که آنها را دوست دارند! و این حلقه ها کم کم تبدیل به حلقه های ازدواج در دنیای مدرن شده اند. بنابراین می توان این گونه گفت که حلقه های ازدواج در حقیقت برای اولین با توسط مصریان باستان اختراع شدند و این رسم از آن جا بوجود آمده است.

3) مردان مصری نیز آرایش می کردند


هم مردان و هم زنان مصری در دوران مصر باستان آرایش می کرده اند. آنها بر این اعتقاد بودند که این کار باعث می شود که آنها از برخی از خدایان مصری (مانند "را" و "هوروس") که ممکن است به آنها آسیب برسانند در امان می مانند. آنها اعتقاد داشتند که آرایش دارای قدرت های درمانی جادویی است. کشیدن خط چشم یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که در آن دوران مردان نیز مانند زنان این کار را انجام می دادند. آنها فکر می کردند که در صورتی که برای خودشان خط چشم بکشند می توانند خودشان را در مقابل شیاطین و قدرت هایی شیطانی که وجودد ارد محافظت کنند. همچنین آنها فکر می کردند که کشیدن خط چشم باعث می شود که خدایان شرور مصری به آنها حمله نکنند و قدرت های پلیدشان را از آنها دور کنند.
در دنیای مدرن، علم ثابت کرده است که مصری ها حق داشتند! تحقیقات نشان داده است که آرایش کردن (مخصوصا در نواحی اطراف چشم) باعث می شود که چشم انسان از عفونت های مختلف در امان بماند!

4) هرم بزرگ "گیزا" دارای 8 وجه می باشد!


بر خلاف اهرام دیگر، هرم گیزا دارای 8 وجه می باشد که باعث می شود که از اهرام دیگر متمایز شود. خیلی جالب است که انحنای این وجه ها به گونه ای طراحی شده است که شکل هشت وجهی این هرم تا سال ها از نظرها پنهان مانده بود! جالب است بدانید که برای اینکه این بنا ساخته شود سال های سال وقت صرف شده است در در طول ساخته شدن آن از صدها و صدها برده استفاده شده است. یکی از نکته های بسیار جالبی که هنوز هم ذهن باستان شناسان را به خودش مشغول کرده است این است که آنها چطور می توانستند سنگ های لازم برای ساختن این بناها را حرکت دهند؟

5) مصری ها خدایان زیادی را می پرستیدند!


مصریان باستان بیش از 1400 خدای مختلف را می پرستیدند. این خدایان هم خدایان مذکر و هم خدایان مونث بودند. برخی از این خدایان خدایانی مهربان بودند و موجب برکت و آسایش مردم مصر بودند در صورتی که برخی دیگر از آنها خدایانی بسیار بی رحم و ستمگر بودند. در حقیقت مصریان باستان برای هر چیزی که در اطراف خودشان می دیدند یک خدا تصور می کردند: مانند خدای آتش، خدای آب، خدای محبت، خدای خشم، خدای رودخانه و خداهای متعدد دیگر.

6) "گیزا" بزرگترین بنای ساخته شده در دوران باستان می باشد که در مصر واقع است


مجسمه بزرگ "گیزا" یکی از بزرگترین بناهایی است که در دنیای باستان ساخته شده است و خیلی جالب است که بدانید که هنوز کسی نمی داند که این بنا برای چه ساخته شده است و چه کسی این بنا را ساخته است. یکی از ویژگی خای خیلی جالب این مجسمه این است که این مجسمه دماغ ندارد! البته در این باره نظریات مختلفی وجود دارد و یکی از نظریات این است که احتمال زیاد فردی که این مجسمه از روی آن ساخته شده است به دلیل اینکه به گربه ها حساس بوده است، عطسه های شدیدی می کرده!

7) مصریان باستان اعتقاد داشتند که زمین صاف است!


مصریان باستان بر این عقیده بودند که کل سطح زمین یک سطح صاف و گرد است و رودخانه نیز در مرکز این سطح صاف و گرد جریان دارد. البته این عقیده صاف بودن زمین در کشورهای دیگر در دنیای باستان هم وجود داشته است و صرفا متخص تفکر مصریان نبوده است. ولی مصریان هم مانند دیگر مردمان دنیای باستان چیزی از گرد بودن کره زمین نمی دانستند و آن را تخت تصور می کردند.

8) قدیمی ترین لباس دنیا در مصر ساخته شده است!


5000 سال پیش، مصریان باستان قدیمی ترین لباس دنیا را ساختند. قبل از اختراع شدن لباس نیز مصریان پوشش های مختلفی داشتند ولی در آن زمان اولین بار بود که "لباس" به عنوان یک وسیله ای برای پوشاندن بدن انسان اختراع گردید.

9) کودکان مصری لباس نمی پوشیدند


کودکان مصری تا زمانی که به سنین نوجوانی (حدودا سیزده سالگی) می رسیدند لباس نمی پوشیدند. علت این موضوع هم این بود که دمای هوا در آن جا به قدری زیاد بوده که پوشیدن لباس به نظرشان کار غیرضروری می آمده است.

10) "بیر تاویل" واقع در مرز مصر و سودان، مربوط به هیچکدام از این کشورها نیست!


بر روی مرز میان مصر و سودان، یک ناحیه ای با مساحت 795 مایل مربع وجود دارد که به آن "بیر تاویل" گفته می شود. هیچ کدام از این دو کشور حاضر در طور تاریخ حاضر نشدند که ادعا کنند که این ناحیه مربوط به کشور آنها می باشد.

11) مصریان از اولین اقوامی بودند که زبان نوشتاری داشتند


زبان نوشتاری به صورت مستقل به شکل همزمان در نواحی مختلفی در دوران باستان توسط بشر کشف شده است: توسط مصریان، توسط سومریان، توسط چینیان و توسط مایاها. بنابراین مصریان برای اولین بار زبان نوشتاری را خودشان ابداع کردند و (البته به صورت مستقل از دیگران) سعی کردند تا از این زبان برای نوشتن تاریخ و حفظ کردن آن برای نسل های بعدیشان استفاده کنند.

12) تعداد اهرامی که در سودان قرار دارد از تعداد اهرامی که در مصر هستند بیشتر می باشد!


اولین چیزی که با شنیدن واژه "اهرام" به ذهن ما می آید؛ اهرامی است که در کشور مصر قرار دارد. البته این موضوع درست است به این دلیل که این اهرام مربوط به مصر باستان بودند ولی بخش زیادی از این اهرام امروزه در کشور سودان قرار گرفته اند (که روزگاری جزیی از مصر باستان بوده است) کشور سودان نسبت به کشور مصر از تعداد اهرام بیشتری برخوردار است. بنابراین افرادی که در زمینه ورورد بیگانگان به سیاره زمین نظریه پردازی می کنند و فکر می کنند که موجودات فضایی اهرام مصر را ساخته اند؛ به احتمال زیاد فکر می کنند که موجودات فضایی سودان را بیشتر از مصر دوست داشتند!

13) اهرام مصر احتمالا بوسیله بردگان ساخته نشده است


یافته های اخیر منجر شده است که دانشمندان به این نتیجه برسند که این احتمال وجود دارد که اهرام مصر به جای اینکه توسط بردگان ساخته شده باشند توسط کارگران مخصوصی ساخته شده باشند که به آنها پول داده شده است. این فرضیه جدید بر اساس شواهدی ساخته شده است که از ساختن این اهرام در اختیارمان قرار گرفته است. این در صورتی است که هرودوت در مطالعاتی که درباره مصر باستان داشته است عنوان کرده است که این اهرام مصر توسط برده ها ساخته شده اند.

14) کارگران در حین ساختن اهرام مصر فرمانده های خودشان را مسخره می کردند!


تحقیقاتی که در رابطه با آداب و رسومی که مصریان داشتند انجام شده است نشان می دهد که آنها مردمانی شوخ طبع بوده اند و شوخی های زیادی با هم می کردند. در اطراف مکان هایی که اهرام مصر در این مکان ها ساخته شده اند معمولا سنگ نوشته هایی وجود دارد که به نظر می رسد که کارگران از این سنگ نوشته ها به عنوان روشی برای شوخی کردن با فرمانده هایشان استفاده می کردند. به عنوان مثال برای آنها نام هایی خنده دار می ساختند!

15) یکی از شهرهای مصری به نام "هراکلیون" بعد از 1200 سال از زیر دریا کشف شد!


دانشمندان در سال های اخیر بقایای یکی از شهرهای مصری را که شهر هراکلیون نام داشت از زیر دریا کشف کردند. این شهر برای سال های طولانی زیر دریا رفته بود و در ارتقاع 30 فوتی زیر آب پیدایش کردند.

16) مصریان بر روی بالشت های سنگی می خوابیدند


مصریان عادت داشتند که بر روی بالشت های سنگی می خوابیدند. ممکن است در ابتدا این موضوع به نظر شما عجیب به نظر بیاید! اما حقیقت این است که تمام مردم مصر باستان برای خوابیدن از بالشت هایی استفاده می کردند که بر روی سنگ قرار گرفته بود. ممکن است شما به عنوان انسانی که در قرن بیست و یکم زندگی می کند نتوانید بر روی بالشت هایی که آنها بر روی آن می خوابیدند بخوابید!!!

17) مصریان بازی هایی را که بر روی یک صفحه قرار داشت (بازی های تخته ای) انجام می دادند


مصریان باستان از بازی هایی که بر روی یک صفحه انجام می دادند لذت می بردند. یکی از معروف ترین این بازی ها، بازی بود که به آن "سنت" می گفتند. تاریخدانان نمی توانند بفهمند که این بازی چه قوانینی داشته است ولی نقاشی هایی از زمان دوران باستان کشف شده است که در این نقاشی ها ملکه مصر "نفرتیتی" در حالی که دارد این بازی را با پادشاه "توت" انجام می دهد نشان داده شده است.

18) مکان های عمومی در مصر باستان دارای دستشویی بودند


بسیاری از مقبره هایی که در مصر وجود دارد دارای دستشویی بوده اند. همچنین بسیاری از مکان های دیگر مصر نیز دارای دستشویی عمومی بوده اند.

19) در اهرام مصر گذرگاه های مخفی زیادی وجود داشته است


در اکثر اهرام مصر گذرگاه هایی مخفی وجود دارند که دانشمندان و تاریخدانان نمی دانند که این گذرگاه ها به کجا ختم می شود. مخصوصا در هرم بزرگ گیزا هنوز تعداد زیادی از گذرگاه ها هست که دانشمندان نمی دانند که پایان این گذرگاه ها کجاست. برخی از دانشمندان بر این باورند که این گذرگاه ها به اتاق هایی ختم می شوند که هنوز کشف نشده اند.

20) مصری های باستان از عطر استفاده می کرده اند


عطر زدن نیز یکی از عادت هایی بود که مردمان مصری داشتند. هم مردان مصری باستان و هم زنان مصری باستان از عطر استفاده می کرده اند. این عطرها معمولا از روغن های مختلف تشکیل شده بوده است و البته با اینکه این عطرها شبیه به عطرهایی که در روزگان مدرن استفاده می شود نمی باشند؛ ولی باز هم دارای بوی خوشی بوده اند!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.