42 دانستی جالب و خواندنی درباره یونان باستان (بخش دوم)

۶۸۴ بازديد

20) افسانه "گریفین" در یونان باستان هنگامی ایجاد شد که فسیل های یک دایناسور در یونان باستان کشف شد!


هنگامی که استخوان هایی مربوط به یک دایناسور در معادن طلایی در نزدیکی یونان باستان کشف شد، افسانه هایی مربوط به موجودی به نام گریفین شکل گرفت. یونانی های اعتقاد داشتند که این موجود یک موجود بسیار عظیم الجثه است که قدرت ماوراالطبیعه فراوانی دارد.

21) مشعل المپیک که یکی از مهم ترین نمادهای بازی های المپیک است؛ مربوط به دوران یونان باستان می باشد


مشعل المپیک که امروزه هم در بازی های المپیک مورد استفاده قرار می گیرد، نماد جشنی است که در این جشن، آتش را از زئوس (که خدای خدایان یونانی بوده است) می دزدند.

22) حرکت دادن مشعل المپیک، هیچ ارتباطی با یونان باستان ندارد!


با اینکه مشعل المپیک مرتبط با آداب و رسومی است که در یونان باستان مورد استفاده قرار می گرفته است؛ ولی حرکت دادن این مشعل، در حقیقت هیچ رابطه ای با آداب و رسومی که در یونان باستان وجود داشته است ندارد. در حقیقت بعد از اینکه یونانیان برای جشن دزدیدن آتش از زئوس توسط پرومتئوس از این مشعل اسفاده می کردند؛ ولی برای اولین بار دوباره در سال 1928 این مشعل به عنوان نماد جدید المپیک در آمستردام معرفی گردید و از آن زمان به بعد همواره به عنوان یکی از نمادهای مهم برای بازی های المپیک جدید بوده است. در حقیقت کار حرکت دادن این مشعل در قرن بیستم و برای اولین بار در سال 1952 انجام شد. آنها این مشعل را برای اولین بار از یونان به مکان هایی که از قبل تعیین کرده بودند حرکت می دادند. از آن زمان به بعد مشعل المپیک را به مکان هایی که از قبل تعیین می کنند حرکت می دهند.

23) دموکراسی دنیای یونان باستان، اولین نمونه دموکراسی در دنیا بوده است!


سیستم دموکراسی که در کشور یونان باستان وجود داشته است را می توان به عنوان اولین نمونه از دموکراسی که در تاریخ بشر وجود دارد مورد بررسی قرار دارد. دولت یونان باستان اولین دولت دموکراتیکی بوده است که قوانینی دموکراتیک را اجرا می کرده است. تمام شهروندانی که به عنوان شهروندان یونانی شناخته می شدند حق داشتند تا در سرنوشت کشورشان دخالت کنند. این دخالت آنها به شیوه های مختلفی انجام می گرفته است (به عنوان مثال آنها برای انتخاب کردن نماینده هایی که از شهرهای مختلف در مجلس بودند رای می دانند و کارهایی از این قبیل). البته این دوران طلایی دموکراسی تنها 185 سال به طول انجامیده است و بعد از آن تبدیل به یک دوران جدید امپراتوری شده است که دیگر مدلی کاملا متفاوت با آن دوران اولیه دموکراسی داشته است.

24) آداب و رسوم "فرش قرمز" که امروزه شاهد آن هستیم؛ در ذهن نویسندگانی که در زمان یونان باستان داستان می نوشتند وجود داشته است!


یکی دیگر از نکته های بسیار جالب در رابطه با یونان باستان که برای شما به عنوان فردی که می خواهد درباره یونان باستان و تمدن آن مطالبی بداند این است که فرش قرمز و آداب و رسوم آن که امروز می بینیم در داستان های به جا مانده از نویسندگان یونان باستان هم به صورت ابتدایی وجود داشته است! در حقیقت در بسیاری از متونی که مربط به داستان هایی می شود که نویسندگان یونانی در دوران کهن این داستان ها را نوشته اند، می بینیم که یک مسیری وجود داشته که خدایان از این مسیر عبور می کرده اند و مردم دیگر در کنار آن جمع می شدند و برای آنها دست تکان می دادند و یا برای آنها گل پرتاب می کردند و برایشان دست می زدند! بنابراین عبور کردن سلبریتی ها از فرش قرمز پدیده تازه ای نیست و در حقیقت این رسم در زمان یونان باستان هم وجود داشته است!

25) بعضی از یونانیان باستان 100 سال عمر می کردند!


درست است که تنها در قرن اخیر است که امید به زندگی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که برخی از انسان هایی که در دوران کهن در کشور یونان زندگی می کردند 100 ساله می شده اند! رژیم مدیترانه ای سالم، فرهنگ نگه داشتن فعالیت های فیزیکی و پارامترهای دیگری در 100 ساله شدن این افراد تاثیر داشته است!

26) "بانوان شب" در یونان بر روی زمین نمادهایی از خودشان برجای می گذاشته اند که به معنی "به دنبال من بیا" بوده است!


"بانوان شب" در یونان از نمادهای مختلفی استفاده می کردند از جمله اینکه کلمه "به دنبالم بیا" را با استفاده از ابزارهایی بر روی زمین می نوشتند.

27) زنان افسران یونانی برای پایان دادن به جنگ ها از بازی “لسیستارا” استفاده می کردند.


در یونان قدیم یک بازی به نام "لسیستارا" وجود داشته که در این بازی، همسران افسران یونانی که فرماندهی سپاه را برعهده داشتند و تصمیم ادامه دادن جنگ و یا صلح کردن با طرف مقابل بر عهده آنان بود؛ از نزدیک شدن به شوهرانشان خودداری می کردند تا زمانی که آنها به جنگ خاتمه دهند و موافقت کنند که صلح برقرار شود.

28) یونانیان به شیوه "بوستروفدون" با هم نامه نگاری می کردند!


در یونان باستان رسم بر این بوده است که وقتی که می خواستند با هم نامه نگاری کنند؛ سعی می کردند تا یکی از خط های نامه را به شکل معمولی می نوشتند (به شیوه ای که از سمت چپ به سمت راست خوانده شود) و خط بعدی را به شکلی می نوشتند که از سمت راست به سمت چپ خوانده شود! به این شیوه نگارش، شیوه نگارش "بوستروفدون" می گویند. جالب اینجاست که در صورتی که این متون را جلوی آینه بگیرید، می توانید خط های با شماره زوج آن را هم به خوبی بخوانید!

29) در یونان باستان، داشتن شکم های برآمده برای مردان ویژگی بسیار مثبتی بود!


امروزه انسان های مردن قرن بیست و یکمی سعی می کنند تا تمام تلاششان را بکنند تا از شر کمربند چربی که در بدنشان وجود دارد خلاص شوند. مخصوصا یکی از بدترین بخش هایی از بدن چربی می تواند در آن جمع شود و شکل بدن را خراب می کند، بخش شکم است. اما این موضوع در دنیای قدیم در کشور یونان اصلا این گونه نبوده است! در حقیقت یونانیان قدیم فکر می کردند که مردانی که در شکم دارند برای مشاغلی مانند ریاست سپاه و فرماندهی لشکر مناسب هستند. بنابراین مردان یونانی باید زحمت زیادی می کشیدند تا شکم هایی برآمده داشته باشند که توجه دیگر یونانیان به آنها جلب شود و آنها را به عنوان مشاغل سطح بالا انتخاب کنند!

30) یونانیان قدیم برای ورزش کردن از وزنه استفاده می کردند!


یکی دیگر از نکته های بسیار جالب در رابطه با یونان قدیم این است که آنها برای ورزش کردن از وزنه استفاده می کردند! ورزشکاران یونان قدیم برای اینکه بدنشان روی فرم بماند این وزنه ها را بلند می کردند و با آنها تمرین می کردند! بنابراین می توان گفت که "بدنسازی" در آن زمان هم وجود داشته است!

31) نبرد یونانیان با امپراتوری ایران باستان یکی از بزرگترین نبردهای طول تاریخ کهن بوده است!


تاریخشناسان بر این باورند که نبردی که میان یونانیان و هم پیمانان آنها با امپراتوری ایران باستان در سال 480 قبل از میلاد مسیح اتفاق افتاده است یکی از بزرگترین نبردهایی بوده است که در طور تاریخ بشر در دوران کهن انجام گرفته است. یونانیان در این نبرد پیروز شدند ولی تاریخ شناسان بر این باورند که در صورتی که ایرانیان در این نبرد پیروز می شدند، احتمال اینکه به طور کلی تمام تمدن یونان و به طور کلی تمام تمدن غرب نابود می شد هم وجود داشته است!

32) رسم روشن کردن شمع برای تولد ریشه در تمدن یونان باستان دارد!


جالب است بدانید که رسم گذاشتن شمع برای تولد افراد ریشه در یونان باستان دارد. یونانیان باستان وقتی که می خواستند به معبد آرتمیس (که خدای شکار و یکی از خدایان بسیار قدرتمند و محبوب آنها بوده است) بروند، با خودشان شمع می بردند. آنها این شمع ها را با خودشان روشن می کردند تا فضای معبدشان را نورانی کنند. این رسم کم کم تبدیل به رسم روشن کردن شمع برای تولد افراد دیگر شده است.

33) اکثر جمعیت شهر آنتن برده بودند!


برده داری در دنیای یونان کهن بسیار رایج بوده است. به طوری که بازارهای برده داری رواج زیادی داشته است و تاجرانی بودند که این برده ها را همراه با اجناس دیگر از شهرها و کشورهای مختلف به آنتن می آورند و آنها را در این بازارهای پررونق برده داری می فروختند و آنها را با کالاهای دیگر (معمولا کیسه های نمک) که از افرادی که می خواستند این برده ها را بخرند می گرفتند؛ معاوضه می کردند. تعداد برده هایی که در شهر آتن وجود داشته به اندازه ای زیاد بودند که تاریخشناسان تخمین می زنند که به طور کلی چیزی بین 40 تا 60 درصد از جمعیت آتنی ها را برده ها تشکیل می دادند!

34) اولین دستگاه فروش خودکار در یونان اختراع شده است!


ممکن است حدس زدن اینکه اولین بار چه زمانی دستگاه فروش خودکار اختراع شده است برایتان قدری دشوار باشد ولی باید بدانید که اولین بار مخترعی یونانی به نام هیرو (Hero) دستگاه فروش خودکار را اختراع کرد. این مختلف که در شهر اسکندریه در مصر زندگی می کرد، برای اولین بار دستگاهی ایجاد کرد که بتواند به این روش به افرادی که به معبد می آیند آب بدهد! دستگاه فروش خودکار اولیه او این طور کار می کرد که افرادی که به معبد می آمدند، می توانستند یک سکه در این دستگاه بیندازند و به میزانی آب دریافت کنند!

35) یونانیان باستان به لوبیا لقب "میوه جادویی" داده بودند!


تاریخشناسان بر این باورند که یونانیان باستان لوبیا را به عنوان میوه ای که خوردن آن می تواند مانع از ایجاد بسیاری از بیماری ها شود درنظر گرفته بودند. پزشکان یونانی خوردن لوبیا را توصیه می کردند و فکر می کردند که برای بدن بسیار مفید است. به همین خاطر لقب "میوه جادویی" به آن داده بودند!

36) در یونان باستان، مردم برهنه به ورزشگاه می رفتند!


یکی دیگر از آداب و رسوم یونانیان باستان این بود که آنها برهنه به ورزشگاه می رفتند. در حقیقت واژه "gymnasium" که در فارسی به معنی ورزشگاه های سرپوشیده است؛ در زبان یونانی به معنی "مدرسه ای برای انجام دادن ورزش ها به صورت برهنه" می باشد!

37) معبد آرتمیس واقع در یونان یکی از عجایب هفتگانه جهان است که روزگاری سوزانده شده است!


یکی از عجاب هفتگانه جهان که در شهر آتن در یونان قرار داشت معبد آرتمیس بود. شیوه ساخت این معبد بسیار هنرمندانه بود و این معبد دارای ستون های بسیار زیبایی بود که به شیوه مناسبی طراحی شده بودند و همچنین مجسمه هایی که در این معبد وجود داشت نیز در نوع خودشان بی نظیر بودند. متاسفانه نهایتا این معبد به دست گروهی از یاقیانی که به دنبال شهرت بودند، سوزانده شد. یونانیان باستان بعد از این ماجرا دیگر آوردن نام این معبد را یک نوع ناسزا تلقی می کردند!

38) یونانیان باستان به نیرویی مخالف نیروی اراده اعتقاد داشتند!


آن ها اعتقاد داشتند که نیروی وجود دارد به نام نیروی "آکراسیا" که باعث می شود که انسان ها از انجام کارهایی که می خواهند انجام دهند باز بمانند! آنها فکر می کردند و وقتی که انسان ها نیروی اراده خودشان را تقویت می کنند، نیروی "آکراسیا" در آنها تضعیف می شود!

39) بین یونان و ایران باستان جنگ هایی 50 ساله وجود داشته است!


در سال 480 قبل از میلاد مسیح، سپاهیان ایران قدیم به یونان حمله کرد و این حمله سرآغاز جنگ های 50 ساله ای بود که میان این دو کشور درگرفت.

40) "دراکو" اولین قوانین یونانی را نوشت!


دراکو نام فردی است که به عنوان اولین حکمفرمای قانونی آتن این فرد را می شناسیم. او برای اولین بار قوانینی را برای کشور یونان پایه گذاری کرد. البته قوانین او قوانین بسیار سختگیرنه ای بودند. برای اینکه بدانید که قوانینی که این فرد برای کشور آتن تهیه کرده است چقدر سختگیرانه بوده اند؛ کافی است با ماشین زمان یک سفری به گذشته داشته باشید و به یونان باستان و زمانی که دراکو حکمرانی می کرده است بروید و به بازار شهر بروید و یک دانه کلم را از بازار بدزدید، در این صورت مسلما از کاری که با شما می کنند راضی نخواهید بود!!!

41) اسکندر مقدونی نقش بسیار مهمی در تاریخ کشور یونان بازی کرده است!


بسیاری از افراد هستند که اسکندر را برای پیروزی های جنگی که در یونان باستان بدست آورده است می شناسند ولی افراد کمی هستند که از تاریخچه سیاه خانوادگی او خبر دارند. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند که هنگامی که پدر اسکندر، یعنی پادشاه فیلیپ در سال 336 قبل از میلاد ترور شد، اسکندر و مادرش در این ترور دستی داشته اند. اکنون اسکندر به همراه مادرش تمام تلاششان را کردند تا تمام رقبای احتمالی برای حکومت و تمام افرادی که ممکن بود به جای او جانشین پادشاه شوند را از صحنه خارج کنند. بنابراین او تمام خویشاندوان شاه را که جانشینان احتمالی او بودند به قتل رساند و همچنین مادر او یعنی المپیا هم در این راه به او کمک زیادی کرد.

42) شجاعت در خون اسپارتاها بوده است!


پادشاه فیلیپ، پدر اسکندر، روزگاری تصمیم گرفت تا به نواحی اطراف یونان حمله کند. او در نامه ای به آنها نوشت:" من بر اکثر مناطق جنوب یونان چیره شده ام. بنابراین بهتر است بدون هیچ درنگی تسلیم شوید چون اگر سربازان من وارد سرزمین های شما شوند؛ مزرعه هایتان را نابود می کنند و مردمتان را به اسارت می گیرند و شهرهایتان را نابود می کنند"

اسپارتاها این پیام را تنها با یک نامه پاسخ دادند: "اگر!" پادشاه فیلیپ با خواندن این کلمه از حمله به آنها دست کشید!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.