42 دانستی جالب و خواندنی درباره یونان باستان (بخش اول)

۶۸۴ بازديد

42 دانستی جالب و خواندنی درباره یونان باستان (بخش اول)

یکی از تمدن های بسیار قدیمی مربوط به دنیای کهن، تمدنی است که در یونان وجود داشته است. یونان باستان نسبت به مکان های دیگر از زمان خودش بسیار جلوتر بوده است. یونانی ها در علوم مختلف از جمله علم ریاضیات، علم معماری و فلسفه و ادبیات در مقایسه با دیگر کشورهای آن دوران بسیار پیشرفته تر بوده اند. همچنین تمدن یونان باستان از نظر شهرنشینی هم در سطح بسیار پیشرفته ای قرار داشت به این معنی که آنها برای شهروندانشان حقوق مدنی بسیار زیادی را قایل بودند و دارای یک جامعه بسیار پیشرفته بودند. امروزه برای باستان شناسان و افرادی که در این زمینه کار می کنند خیلی جالب است که بدانند که حقیقتا این تمدن بزرگ و عظیم با این همه تکنولوژی پیشرفته (البته نسبت به آن زمان!) چطور تشکیل شده است؟ بنابراین در این زمینه تحقیقات زیادی انجام گرفته است و دانشمندان زیادی سعی کرده اند بررسی کنند که حقیقتا چطور آنها به چنین امکاناتی دسترسی داشتند؛ آن هم در روزگاری که اکثر کشورهای جهان چنین امکانات و تمدنی را نداشتند! بنابراین یادگیری مطالبی در زمینه یونان باستان می تواند برای ما انسان های قرن بیست و یکمی بسیار جالب باشد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با 42 حقیقت جالب درباره یونانی ها و یونان باستان آشنا کنیم.

1) یونانی ها از 7 سالگی به مدرسه می رفتند!


پسربچه هایی که در شهر آتن زندگی می کردند، در سن 7 سالگی به مدرسه می رفتند! جالب است بدانید که سربازان پسربچه های اسپارتی را که می خواستند تبدیل به جنجگو کنند در همین سن از پدر و مادرشان جدا می کردند و آنها را در اردوگاه های مخصوص قرار می دادند تا تبدیل به سرباز شوند . این پسربچه ها وقتی که بزرگ می شدند و تبدیل به مردان اسپارتی می شدند، تا زمانی که فعالیت هایشان در ارتش را تمام نمی کردند (یعنی تا سن 30 سالگی) اجازه نداشتند تا در کنار خانواده هایشان زندگی کنند!

2) یونانیان و رومیان باستان با کیسه های نمک برده می خریدند!


یونانی ها و رومی های باستان معمولا برده هایشان را با نمک معامله می کردند! آنها برای اینکه برده هایشان را بخرند به بازار برده فروشان می رفتند و به جای پول، کیسه های نمک با خودشان حمل می کردند و در ازای خرید این برده ها به برده فروشان نمک می دادند!

3) اولین بار یک یونانی نظریه گردش سیارات به دور خورشید را ارایه کرد!


برای اولین بار در قرن سوم قبل از میلاد بود که نظریه گردش سیارات به دور خورشید توسط یکی از دانشمندان مشهور یونانی ارایه شد. قبل از آن همه دنیا فکر می کردند که زمین در مرکز تمام دنیا قرار داد و تمام ستارگان و افلاک به دور آن می گردند (حتی خورشید)!

4) یونانی ها اعتقاد داشتند که چرت ظهرگاهی باعث جلوگیری از بیماری می شود!


یکی از اعتقادات یونانی ها این بود که چرت زدن به هنگام ظهر را به عنوان یکی از کارهایی که باعث می شود که بدن از بیماری ها دور بماند انجام می دادند. متن هایی که مربوط به قرن پنجم هجری است نشان می دهد که پزشکان یونانی بر این باور بودند که وقتی که ظهرها چرت بزنید، باعث می شوید که "روحتان از بدنتان جدا نشود!"

5) عادت دست دادن به هنگام ملاقات ریشه در آداب و رسوم یونانیان دارد


یونانیان عادت داشتند تا هنگامی که با هم ملاقات می کردند با هم دست بدهند. حتی در تصاویری که مربوط به آن دوره بوده است، نقاشی پیدا شده که در آن طرحی از دو خدای یونانی (یکی "هرا" یا خدای ازدواج و دیگری "آتنا" یا خدای خرد) است که این دو در حال دست دادن با یکدیگر می باشند!

6) مردم در انتخاب نمایندگان شهرهای مختلف در مجلس یونان دخالت داشتند!


در یونان باستان، یک سیستم فرمانروایی وجود داشته که تمام شهروندان می توانستند به نمایندگان شهرهایشان (که در مجلس سنایی که در شهر آتن قرار داشت می رفتند) رای بدهند. طول دوره انتخاب این نمایندگان به مدت 10 سال بوده است و تمام شهروندان این توانایی را داشتند که در این رای گیری شرکت کنند. همچنین در صورتی که نماینده ای صلاحیت لازم را برای انجام کارش نداشت، شهروندان می توانستند با رای هایشان، این فرد را به اصطلاح امروزی "استیضاح" کنند و از سمت خودش برکنار سازند!

7) یونانی ها به یک "خدای ناشناخته" هم اعتقاد داشتند


یونانیان باستان اعتقاد داشتند که علاوه بر خدایانی که می شناختند، تعدادی از خدایان است که آنها این خدایان را نمی شناسند. بنباراین اعتقاد داشتند که یک خدای نگهبانی وجود دارد که مسئولیت کنترل و رسیدگی کردن به کارهای تمام خدایان (چه خدایانی که آنها می شناسند و چه خدایانی که آنها نمی شناسند) را دارد.

8) کلمه "idiot" که به انگلیسی به معنی "احمق" است در یونانی به معنی فردی است که در سیاست دخالتی ندارد!


کلمه "idiot" که به انگلیسی به معنی "احمق" است ریشه در کلمه های یونانی دارد. در آن زمان این کلمه به معنی فردی بوده است که در کار سیاست دخالتی نمی کند. اما کم کم و به مرور زمان محتوای این کلمه تغییر کرده است و اکنون به این شکلی که امروز آن را می شناسند درآمده است!

9) در یونان باستان تاج گل نشانه زیبایی و جذابیت زنان بوده است!


یکی از مهم ترین نشان های زیبایی و جذابیت زنان در زمان یونان باستان، تاج گلی بوده است که آنها بر سر می کرده اند. زنان یونان باستان برای اینکه به نظر جذاب تر و زیباتر برسند برای خودشان تاج گل درست می کردند. حتی زنانی که نمی توانستند برای خودشان تاج گل درست کنند هم، تصاویری از تاج گل را بر روی سرشان نقاشی می کردند!

10) در یونان باستان بازی های المپیک برگزار می شده است!


جالب است بدانید که به دلیل مسابقات المپیکی که در یونان باستان برگزار می شده است؛ قانون اجازه نمی داده است که هیچ جنگی تا دوماه قبل از تاریخ مسابقه انجام بگیرد! برای اینکه اسپارتاها به راحتی بتوانند به المپیا مسافرت کنند. همچنین در طول بازی های المپیک هیچ گونه مجازات مرگی مجاز شناخته نمی شده است.

11) "بانوان شب"، رژ لب قرمز بر لبانشان می مالیدند!


در دنیای یونان باستان، زدن رژ لب قرمز به این معنی بوده است که شما "بانوی شب" هستید. در حقیقت هر زنی که در آن حرفه مشغول فعالیت بوده است، باید در مجامع عمومی همیشه رژ لب قرمز می زده است در غیر این صورت بر طبق قانون آنها را به دلیل اینکه حرفه خودشان را مخفی کرده اند؛ مجازات می کردند!

12) ریشه کلمه "Music" یا همان موسیقی از کلمه یونانی "Muses" گرفته شده است


کلمه Muses که در یونانی نام یکی از خدایان یونان بوده است ریشه کلمه Music در انگلیسی است که آن را موسیقی ترجمه می کنیم!

13) در دوران یونان باستان بود که برای اولین بار سگ ها برای مقاصد دفاعی تربیت شدند!


استفاده کردن از سگ ها برای مقاصد دفاعی که به نفع بشر باشد برای اولین بار در تمدن یونان باستان مورد استفاده قرار گرفت. البته در آن زمان کسی سگ خانگی نداشت و سگ ها را برای استفاده به عنوان سگ گله و حفاظت کردن از گوسفندان مورد استفاده قرار می دادند برای اینکه از گله در برابر حمله گرگ ها و مواردی مانند آن حفاظت کنند.

14) بعد از سال 800 قبل از میلاد، یونانی ها به جای دیوار از سپر استفاده می کردند!


تحقیقاتی که توسط محققان انجام گرفته است نشان داده که بعد از سال 800 قبل از میلاد، دیگر شهرهای یونان دیوار نداشتند! چرا که آنها دیگر احتیاجی به دیوار نداشتند! در حقیقت تمام سربازان یونانی بعد از این زمان برای محافظت کردن از خودشان و شهروندان دارای سپرهای بزرگ بودند که به راحتی از حمله بیگانگان جلوگیری می کرده است!

15) در یونان باستان، پرتاب کردن سیب به معنی ابزار عشق بوده است!


یونانی ها آداب و رسوم مخصوص خودشان را داشتند که برخی از آنها مانند دست دادن هنوز هم رایج است و برخی دیگر هم از بین رفته است. به عنوان مثال یکی از آداب و رسوم یونانی ها این بوه است که در یونان باستان وقتی که شما به سمت فردی سیبی پرتاب می کردید، این فرد را خیلی دوست داشتید! در برخی از موارد هم از این کار برای پیشنهاد ازدواج استفاده می کردند!

16) یونانی های باستان ورزش می کردند!


تحقیقاتی که در زمینه تاریخچه ورزش کردن انجام شده است به این جا منتهی شده است که یونانیان باستان هم روزگاری ورزش می کردند! مخصوصا جنگجویان یونانی باستانی برای اینکه در مبارزاتشان پیروز شوند این کار را انجام می دادند و پزشکان یونانی هم بر اهمیت انجام دادن این کار تاکید داشتند. بازی های المپیک هم یکی دیگر از نمونه های بارز ورزش روزگار کهن یونانی ها بوده است!

17) در دهه 1990، گروهی از مردم دوباره پرستش خدایان یونانی را از سر گرفتند!


در سال های دهه 1990، گروهی از مردم یونان سعی کردند تا دوباره دین اجدادشان را احیا کنند. آنها شروع به پرستیدن خدایانی کردند که یونانیان باستان این خدایان را می پرستیدند. آنها دوباره به تک تک خدایان یونان باستان مانند خدای باران، خدای خورشید، خدای جنگ، خدای عشق و خدایان دیگر اعتقاد پیدا کردند.

18) زبانی که یونانیان باستان به این زبان سخن می گفتند تا سال 1976 زبان رسمی کشور یونان بوده است!


جالب است بدانید که زبانی که یونانیان باستان به آن سخن می گفتند زبانی بود که بسیاری از متون کهن و قدیمی مربوط به کتاب های قدیمی که یونانیان درباره موضوعات مختلف علمی و فلسفی نوشته بودند به این زبان نوشه شده بود و جالب تر آنکه این زبان تا سال 1976 میلادی زبان رسمی کشورشان بوده است!

19) یونانیان آب را با شراب مخلوط می کردند!


خوردن شراب در یونان باستان بسیار رایج بوده است. البته تا جایی که منجر به بروز مشکلاتی از قبیل مستی یش از حد و از بین رفتن کامل هوش و حواس فرد نشود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که پزشکان یونانی مخلوط کردن شراب و آب (به نسبت 3 به 1) و خوردن آن را به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری های مختلف توصیه می کرده اند! همچنین معمولا در مهمانی ها و جشن ها و مراسم شاد نیز از مخلوط آب و شراب (به نسبت 4 به 1) استفاده می شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.