اصول اکوتوریسم

۷۱۸ بازديد



اصول اکوتوریسم


به طور کلی همانطور که در بالا اشاره شد؛ مهم ترین اصول اکوتوریسم برپایه حفظ کردن محیط زیست قرار دارد و در حقیقت اکوتوریسم به ما می گوید که باید کاری کنید که طبیعت و حیات وحش به هنگامی که به سفرهای گردشگری می روید حفظ شوند. شما باید کاری کنید که با فعالیت هایی که در این زمینه انجام می دهید؛ وضعیت طبیعی مکانی را که می خواهید به آنجا سفر کنید حفظ کنید و علاوه بر آن سعی کنید تا این وضعیت را برای افرادی که در آنجا بومی هستند نگه داشته باشید.
در اینجا هدف این نیست که شما صرفا کاری برای طبیعت انجام دهید بلکه هدف این است که در عین حالی که از گردشگری در زندگی لذت می برید؛ کاری کنید که فعالیت های توریستی که انجام می دهید به گونه ای باشند که طبیعت این منطقه از این فعالیت ها آسیبی نبیند.
وقتی که این هدف را در ذهنتان داشته باشید؛ می توانید به راحتی در عین حال که از رفتن به توریسم به این شکل لذت می برید؛ کار محافظت از محیط زیست را هم انجام دهید. در این پست قصد داریم تا برخی از اصولی را که اکوتوریسم برپایه این اصول بنا شده است را به شما ارایه کنیم. البته بسیاری از این اصول در طول زمان های مختلف و با گذشت سالیان مختلف و تحقیقات در این زمینه انجام گرفته اند:

1) هوشیاری محیطی و فرهنگی بسازید

یکی از مهم ترین نکته هایی که در بحث اکوتوریسم مورد توجه می باشد؛ بحث آموزش است. شما خودتان به عنوان یک توریستی که می خواهید از مناطقی دیدن کنید که تاکنون کمتر کسی به آنجا رفته است؛ باید آموزش های لازم را ببینید که چگونه کاری کنید که نسبت به محیط زیستی که در آن منطقه وجود دارد؛ احساس مسئولیت داشته باشید. شما همچنین باید نسبت به افرادی که ممکن است در آن نواحی زندگی کنند هم احساس مسئولیت داشته باشید. تمام این ها را می توان با دادن آموزش های لازم ایجاد کرد و یکی از مهم ترین روش هایی که می توان کاری کرد که گردشگران و توریست ها موضوع اکوتوریسم را رعایت کنند این است که باید به آنها آموزش های لازم را داد و آنها را از انجام این کار آگاه کرد.
از این رو، افرادی که در زمینه اکوتوریسم کار می کنند تصمیم گرفته اند تا فرصت های آموزشی مناسبی را برای افرادی که می خواهند به چنین مناطقی سفر توریستی داشته باشند فراهم کنند. بنابراین کلاس ها و دوره های زیادی برای این افراد گردشگر برگزار می شود تا آنها بهتر این مفهوم را درک کنند.
یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که باید در آموزش ها به آن توجه شود این است که باید به گردشگران آموزش داده شود که چگونگی برخورد کردن با فرهنگ های دیگر را بیاموزند. این گردشگران باید بدانند که چگونه بجای این که تنها یک رابطه خشک و ساده با آنها برقرار کنند؛ کار را به صورت عملی انجام دهند.

2) فراهم آوردن وسایل و تجهیزات اکوتوریسم

دومین اصل مهمی که اکوتوریسم برپایه این اصل قرار دارد این است که باید برای افرادی که قصد چنین مسافرت هایی را دارند وسایل و تجهیزاتی را فراهم کرد که بتوانند راحت تر این کار را انجام دهند. به عنوان مثال یکی از هدف های عمده و مهم اکوتوریسم این است که به محط زیست آسیبی نرسد. بنابراین در صورتی که برای افرادی که قصد مهاجرت به این مکان ها را دارند وسایلی فراهم شود که نسبت به وسایل دیگر کمتر به محیط زیست آسیب می رسانند می توان انتظار داشت که این کار بهتر انجام شود. به عنوان مثال می توان از وسایلی استفاده کرد که میزان کمتری کربن تولید کنند و غیره. به طور کلی باید برای این که چنین وضعیتی ایجاد شود؛ با هوشیاری تمام وسیله های موجود ساخته شوند.

3) بودجه مالی لازم برای انجام کار تخصیص داده شود

هر پروژه ای که می خواهد انجام شود؛ نیازمند هزینه است. بنابراین تامین کردن بودجه مناسب برای کار هم یکی از مهم ترین نکته هایی است که شما باید برای این که کار اکوتوریسم به خوبی انجام شود به آن توجه داشته باشید.
امروزه دولت ها سعی می کنند تا میزان بودجه لازم را برای این کار به سازمان های مربوطه اختصاص دهند و تقریبا 100 کشور در سراسر دنیا هستند که سعی می کنند وضعیت مالی کار را تامین کنند.
هنگامی که بودجه لازم برای اکوتوریسم تامین شود می توان انتظار داشت که این جنبش گسترده تر شود و منجر به این شود که بسیاری از صنعت های دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهد.
اکوسیستم حقیقی "باید" بودجه لازم را برای پروسه هایش داشته باشد و همچنین بخشی از این بودجه هم باید به افراد محلی اختصاص داده شود که در نواحی قرار دارند که توریست ها می خواهند به این نواحی سر بزنند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.