چگونه شرکت های توریستی در دوران سخت کرونا می توانند دوام بیاورند؟

۷۵۹ بازديد
داستان کرونا از شهر ووهان در کشور چین شروع شد. در این شهر برای اولین بار در ماه دسامبر سال 2019 بسیاری از چینی هایی که در این شهر سکونت داشتند دچار بیماری سینه پهلو شدند و حتی وقتی به بیمارستان منتقل می شدند و به آن ها واکسن های درمانی زده می شد؛ حتی این واکسن های درمانی هم نمی توانستند آن ها را نجات بدهند و می مردند. در ابتدا که تعداد این بیماران کم بود به نظر مشکلی وجود نداشت ولی وقتی که کم کم تعداد این بیماران بیشتر و بیشتر شد، دولت به فکر افتاد تا برای وضعیت آن ها کاری بکند. بعد از مدتی این ویروس فراگیرتر شد و کم کم مبتلایانی در کشورهای دیگر جهان هم به آن اضافه شدند. وقتی که شمار افرادی که به این ویروس مبتلا بودند به میزان 1000 نفر رسیدند؛ سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در بیانیه ای، نام رسمی nCOV-2019 را برای این ویروس انتخاب کرد و سپس در ابتدا این ویروس فقط منحصر به کشور چین بود ولی کم کم افرادی از کشورهای دیگر هم به این ویروس مبتلا شدند و نهایتا در واپسین روز از ماه ژانویه سال 2020 سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس کرونا را یک اضطرار جهانی برای بهداشت عمومی اعلام کرد و سپس در 11 مارس سال 2020 شیوع این بیماری "دنیاگیر" اعلام گردید. در پی بحران اخیر شیوع بیماری کرونا که تمام دنیا را درگیر خودش کرده است، بسیاری از صنایع و سازمان های مختلف دنیا دچار مشکلات شده اند. ویروس کرونا تقریبا تمام استان های کشورمان ایران را هم دربرگرفته است و بر طبق آمارهای دولتی، کشور ایران بعد از کشورهای ایتالیا و اسپانیا بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا را داشته است.  در زمان های بحران، دادن اطلاعات درست و معتبر از هر زمان دیگری مهم تر می باشد. البته این که نه تنها در زمان های بحران، بلکه باید در زمان های عادی هم انجام شود ولی در زمان های بحران، انجام این کار باید نسبت به هر زمان دیگری بیشتر و با دقت اضافه تری انجام گیرد. این موضوع را می توان به تمام صنعت ها بسط داد و صنعت توریسم هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. افرادی که در زمینه توریست فعالیت می کنند نیز باید مانند افرادی که در زمینه تجارت های دیگر فعالیت می کنند، همواره با مردم در ارتباط باشند. حتی در زمان های بحرانی مانند کرونا که دیگر مسافرت کردن در ذهن هیچ کس نیست و کسی به فکر مسافرت کردن نمی باشد!
سوالی که در این جا پیش می آید این است که در این شرایط چگونه افرادی که در زمینه توریسم کار می کنند می توانند بازاریابی کنند؟ در این راستا، پنج توصیه مناسب برای بازاریابی در این شرایط را ارایه می کنیم. افرادی که در زمینه توریسم فعالیت می کنند با عمل کردن به این توصیه ها می توانند در زمان های بحران، به صنعت توریسم کمک کنند تا قوی بماند.

1) با همکاران خود و همچنین با مشتریان خود صداقت داشته باشند


یکی از مهم ترین موضوعاتی که تجارت ها و صنایع در ارتباط با همکاران و همچنین در ارتباط با مشتریانشان باید درنظر داشته باشند؛ این است که باید با آن ها صداقت داشته باشند. داشتن صداقت نه تنها باعث می شود که اطمینان و اعتماد آن ها نسبت به صنایع و تجارت ها افزایش پیدا می کند، بلکه منجر می شود که علاقه کارکنان به هم در یک تجارت و همچنین علاقه مشتریان به کارکنان هم بیشتر می شود و همین موضوع منجر به افزایش رونق در این تجارت ها می شود.
در زمینه صنعت توریسم هم اوضاع به همین منوال است. اما ز آن جایی که در دوره بحران کرونا، یکی از تجارت هایی که از همه بیشتر ممکن است در این کار ضرر کند، صنعت توریسم است؛ ممکن است انجام این کار کمی سخت باشد. در حقیقت با این که بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته منجر به رونق صنعت توریسم می شد دیگر نمی توانند انجام شوند، ولی شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند نباید امید خودشان را از دست بدهند و باید کاری کنند تا در عین حال که حقیقت را می گویند، امید مردم را ناامید نکنند. به عنوان مثال این شرکت ها می توانند درباره مسافرت هایی که برای آینده برای مردم وجود خواهد داشت و یا درباره امکاناتی که بعد از این بحران برای مسافرت کنندگان ممکن است وجود داشته باشند به مردم هشدار دهند. شرکت های توریستی در وب سایت هایشان می توانند در این زمینه به کارکنان اطلاعاتی درست بدهند.
بنابراین این موضوع خیلی مهم است که شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند، حتما بدانند که تحت هیچ شرایطی در این موقعیت دشوار نه به کارکنانشان و نه به مشتریانشان دروغ نگویند و همیشه سعی کنند تا به آن ها حقیقت را بگویند. این گونه آن ها می توانند درباره موضوعات مختلف به کارکنانشان امید بدهند و آن ها را به سفرهای آینده (به عنوان مثال سفرهایی که بعد از دوران کرونا انجام می شوند) امیدوار کنند.

2) اطلاعات رسمی را بدون فیلتر منتشر کنند


انتشار دادن اطلاعات بدون فیلتر یکی دیگر از موضوعاتی است که نه تنها صنعت توریسم، بلکه صنایع مختلف دیگر هم باید این موضوع را درنظر داشته باشند. شرکت هایی هستند که اطلاعات را با فیلتر انتشار می دهند که این موضوع می تواند منجر  به بروز مشکلاتی شود. این کار اشتباه است و شرکت هایی که در زمینه های مختلف و به خصوص در زمینه توریسم و گردشگری کار می کنند، نباید همچنین اشتباهاتی را انجام دهند. شایسته است که تمام اطلاعات به شکل مناسب و دقیق در اختیار افراد قرار بگیرد. باید اطلاعات به شکل شفاف در اختیار آن ها قرار بگیرد تا آن ها دقیقا بدانند که در آینده چه خواهد شد. به عنوان مثال، استفاده کردن از کلماتی مانند "همه چیز درست می شود!" در چنین مواردی کاربردی نیست. چون این عبارت یک عبارت نادقیق و غیرشفاف است و مشخص نمی کند که چه چیزی درست می شود و کی؟
جملاتی که در زمان های بحران مورد استفاده قرار می گیرند باید پیام هایی را که قرار است به شکل عمومی انتشار پیدا کنند را به شیوه ای دقیق پخش کنند. این پیام ها باید کاملا بدون فیلتر و شفاف و مشخص باشند. بنابراین وب سایت های توریستی هم باید از این قوانین پیروی کنند. هرکدام از این وب سایت ها باید شامل حداقل یک پیام اخطار واضح  و قابل تشخیص در زمینه بیماری کرونا باشد و حتی بهتر است که یک صفحه در زمینه اخطار و پیشنهادات به این وب سایت ها اضافه گردد.

3) اطلاعات درستی در وب سایتشان قرار دهند


باید بین ارتباطات رسمی و اخبار تایید شده از منابع رسمی و شایعات وبلاگ نویس ها و اخبار جعلی تفاوتی آشکار قایل شوید. به عنوان مثال، مقامات اداره ملی توریسم در بسیاری از کشورها اطلاعات ساختاریافته شده و باکیفیتی را فراهم می کنند و این اطلاعات را به وب سایت های مربوط به توریسم و جاذبه های توریستی در کشور خودشان می دهند و بنابراین افرادی که می خواهند از این اطلاعات استفاده کنند، به راحتی می توانند بدانند که کدامیک از اخبار درست است. از آن جایی که تمام اطلاعاتی که در این وب سایت ها داده می شود دارای منبع موثق می باشد؛ بنابراین می توان گفت که به راحتی می توان تشخیص داد که کدامیک از این اطلاعات درست هستند و کدامیک غلط می باشند و به راحتی می توان از میان این اطلاعات اطلاعات مفید را انتخاب کرد. بنابراین در چنین مواردی دیگر افراد با مراجعه کردن به وب سایت های مربوط به توریسم، دچار سردرگمی نمی شوند و می توانند تشخیص دهند که کدامیک از اطلاعات درست بوده و کدامیک از اطلاعات غلط بوده است. این در صورتی است که در صورتی که اطلاعات غلط و شایعه های مربوط به کرونا که توسط افراد مختلف در وبلاگ ها نوشته شده اند در وب سایت های معتبر مربوط به توریسم چاپ شوند؛ مشکلاتی مختلفی ایجاد می شود از جمله این که کاربران نمی دانند که آیا این اطلاعات درست بوده اند یا غلط و بنابراین ممکن است بسیاری از این اطلاعات غلط را هم باور کنند و همین موضوع منجر به این می شود که هم از اعتبار این وب سایت ها کاسته شود و هم این که مردم دچار سردرگمی و ترس شند. بنابراین شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند باید این نکته را درنظر داشته باشند که حتما اطلاعاتی را بدهند که از درست ترین منابع گرفته شده باشد و هرگز سعی کنند که اطلاعات غلط به کاربران ندهند. در صورتی که چنین وضعیتی ایجاد شود، می توان انتظار داشت که این وب سایت دارای اعتبار زیادی خواهد بود و خواهد توانست تا نیازهای کاربران را تا حدی که ممکن است برطرف کند. بنابراین شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند حتما باید سعی کنند تا منبع اطلاعاتی را که قرار است درباره کرونا در وب سایتشان قرار دهند را بررسی کنند.

4) سعی کنند خودشان تبدیل به یکی از منابع خبری شوند (این کار خودش تبدیل به یکی از بهترین روش های بازاریابی برای شرکت های توریستی در دوره کرونا خواهد شد)



یکی از نکته هایی که بنابراین شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند باید درنظر داشته باشند این است که آن ها باید بدانند که بازاریابی را تنها نمی توان با استفاده از عملکرد انجام داد. در حقیقت بازاریابی جنبه های مختلفی دارد و در زمان های مختلف می تواند معنی های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، در این زمان دشوار کرونا، در صورتی که وب سایت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند، خودشان سعی کنند تا خبرهای مربوط به کرونا را منتشر کنند، می توان انتظار داشت که در کارشان موفق می شوند!
آن ها باید سعی کنند تا خودشان تبدیل به یک منبعی برای اخبار کرونا شوند. در چنین صورتی، کاربران باز هم مانند گذشته به این وب سایت ها مراجعه خواهند کرد. اما این بار نه برای خبر گرفتن از اوضاع توریسم؛ بلکه این بار برای خبر گرفتن از آخرین وضعیت بیماری کرونا!! بنابراین این کار می تواند تبدیل به یک کار مفیدی شوند که وب سایت های مربوط به توریسم می توانند این کار را انجام دهند تا مشتری بیشتری جلب کنند. اگر افراد عادت کنند تا به این وب سایت ها سر بزنند تا اخبار جدید مربوط به کرونا را دنبال کنند؛ بعد از این که این بحران تمام شد؛ درصد بالایی از آن ها دوباره به این وب سایت ها سرخواهند زد. به این دلیل که اولا آن ها فکر می کنند که این وب سایت ها به سلامتیشان علاقه داشته اند که اخبار مربوط به کرونا را پخش کرده اند و دوما این که آن ها احساس اعتماد و اطمینان نسبت به قبل بیشتری را نسبت به این وب سایت ها پیدا می کنند. بنابراین  شرکت هایی که در زمینه توریسم کار می کنند می توانند این گزینه را نیز به عنوان یکی از گزینه های مهم برای کارشان درنظر داشته باشند و سعی کنند خودشان پیش قدم شوند و اطلاعات و اخبار مربوط به کرونا را منتشر کنند و به این ترتیب ترافیک خودشان را افزایش دهند. آن ها به این روش خواهند توانست تا موفقیت بیشتری را بدست آورند و افراد بیشتری را جلب خودشان بکنند.

5) آخرین مورد این که آن ها باید سعی کنند تا به مردم امید دهند که می توان کرونا را شکست داد


یکی از روش های دیگری که شرکت های توریستی می توانند قدرت خودشان را در این روزهای سخت حفظ کنند این است که به مردم امید دهند که می توانند با ایمان داشتن کرونا را شکست دهند. آن ها باید به عنوان یک شرکتی که در زمینه توریسم فعالیت می کند، برای این که اطمینان مردم را به خودتان جلب کنند باید به آن ها روحیه دهند و توصیه هایی درباره جلوگیری از بیماری کرونا و روش های مقابله با این بیماری را در وب سایتتان در اختیار آن ها قرار دهند. این کار می تواند باعث شود که اطمینان و علاقه مردم به آن ها بیشتر شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.