جاذبه های دیدنی شیراز را بشناسید!

۸۳۶ بازديد
شهر شیراز که سرشار از شعر و تاریخ و آثار باستانی قدیمی است، یکی از زیباترین  مکان های دنیا است که باید در صدر فهرست دیدنی‌های هر گردشگری قرار بگیرد. شیراز در کنار بناهای تاریخی چشمگیر و باغ‌های دلپذیر، موزه‌ها و گالری‌های چشم‌نوازی دارد که تاریخ کهن ایران و هنر معماری مثال‌زدنی کشورمان را به نمایش می‌گذارد.


پرسپولیس

یش از ۲۵۰۰ سال پیش پرسپولیس یا تخت‌ِ جمشید، پایتخت باستانی و باشکوه سلسله‌ی هخامنشیان بود. با اینکه این شهر تاریخی هجوم اسکندر را پشت‌سر گذاشته است، اما باز هم بقایای آن نشانی از دستاوردهای معماری و سیاسی ایران باستان دارد. این میراث جهانی یونسکو در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است. بازدید از بقایای شهر چند ساعتی طول می‌کشد و از آنجا که آفتاب نیم‌روز بس ناجوانمردانه می‌تابد، بهتر است که مقدار زیادی آب به‌همراه داشته باشید.




باغ ارم

شیراز به باغ‌هایش معروف است و باغ ارم بهترین آن‌ها و یکی از دیدنی های شیراز است. این باغ که در اختیار دانشگاه شیراز است، پر از درختان سرو، پرچین‌های آراسته و بوته‌های گل سرخ است. در مرکز باغ حوض و همچنین کاخ قاجاری قرار دارد که ورود به آن برای عموم آزاد نیست. این باغ به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است



آرامگاه شاه‌ِ چراغ

مقبره‌ی بدیع شاه‌ چراغ، آرامگاه دو تن از برادران امام هشتم شیعیان و ازجمله جاهای دیدنی شیراز است. با اینکه این دو تن در قرن نهم کشته شده‌اند، اما مقبره‌ی آنها از دوران قاجار تا به امروز توسعه‌ی فراوانی یافته است. در مرکز محوطه‌‌ی آرامگاه، حوضی فواره‌دار قرار دارد و مقبره‌ی شاه چراغ با کاشی‌های آبی و آینه‌کاری‌های خیره‌کننده نمایی کاملا ایرانی را به رخ می‌کشد که همین امر آن را به یکی از زیباترین عبادتگاه‌های شیراز تبدیل کرده است. موزه‌ای در قسمت شمال غربی محوطه قرار دارد که آثار مختلفی را در ارتباط با شیراز به‌ نمایش می‌گذارد، ازجمله قرآن‌های نفیس قدیمی و دری که با طلا، نقره‌ و لاجورد تزیین شده است.



آرامگاه حافظ

حافظ را می‌توان پرطرفدارترین شاعر پارسی‌زبان دانست. ایرانیان از هر طبقه و فرهنگی، دست‌کم چند بیتی از اشعار حافظ را به خاطر دارند. مقبره‌ی حافظ در باغی آراسته در شمال غربی شیراز قرار دارد. حافظ در قرن هشتم از دنیا رفت و مقبره‌ی او در قرن ۱۲ توسط کریم‌خان زند به این مکان منتقل شد. روی سنگ‌های مرمر بنا اشعار حافظ کنده‌کاری شده است. در سال ۱۳۱۵ طاقی هشت‌ضلعی روی قبر قرار گرفت. این مکان بیشتر از اینکه یکی از جاذبه‌ های گردشگری شیراز باشد، میعادگاه طرفداران حافظ از سراسر دنیاست. در محوطه‌ی آرامگاه فال بگیرید، به نکات ظریف غزل‌های حافظ بیندیشید، در چای‌خانه استراحت کنید و در حافظیه بگردید.






 خانه‌ی زینت‌الملک



ین عمارت که هم‌نام دختر صاحب‌ خانه است، در اصل اندرونی باغ نارنجستان بوده است. اتاق‌های بیست‌گانه‌ی عمارت با تابلوهای نقاشی، گچ‌کاری و آینه‌کاری آراسته شده‌اند. موزاییک کف اتاق‌ها طوری طراحی شده‌ است که یادآور طرح فرش ایرانی باشد. باغ‌های خصوصی عمارت به‌همراه فواره‌ها و درختان نخل‌شان، گرمای خورشید را در زمستان به دام می‌اندازند و در تابستان سایه‌ی خنک ایجاد می‌کنند. موزه‌ی زیرزمین عمارت شاید چندان برای خارجی‌ها جذاب نباشد، اما مجسمه‌های مومی اشخاص مشهور شیراز، محلی‌های زیادی را جذب می‌کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.