۱۲ راز ایران از دیدگاه توریستهای خارجی قسمت اول

۹۳۳ بازديد

12 راز ایران از دیدگاه توریستهای خارجی

 
یکی از جنبه های مهمان نوازی ایرانیان این است که سعی می کنند تا جای ممکن به مهمان خود از انواع غذاها بدهند، بنابراین ممکن است مدام به شما برای برداشتن غذای بیشتر اصرار کنند.
 
1. ادب و مهمان نوازی ایرانی

ممکن است در ایران سوار تاکسی شوید و وقتی به مقصد رسیدید راننده هنگام پرداخت پول به شما بگوید قابلی ندارد و نخواهد پول بگیرد یا در اتفاقی مشابه وقتی به فروشگاهی می روید صاحب فروشگاه نیز هنگام پرداخت پول برای خرید جنس به شما همین را بگوید. بدون شک از این اتفاقات مات و مبهوت خواهید شد!

آنچه در فرهنگ ایرانی به عنوان «تعارف» شناخته می شود قدمتی طولانی دارد. شما در واقع قرار نیست چیزی را مجانی دریافت کنید بلکه این تنها یک جنبه تمایلی دارد. این تعارف جزو جنبه های فرهنگی و ادبی ایرانی است و شما باید در هر موقعیت اجتماعی آمادگی روبرو شدن با آن را داشته باشید. البته این وضعیت و تشخیص این که آیا سخنی فقط جنبه تعارف دارد یا خیر در ابتدا برای تان کمی دشوار خواهد بود. مثلا اگر با خانواده ای روبرو شدید و آنها شما را برای شام دعوت کردند باید در مرتبه اول مودبانه از آنها تشکر کرده و درخواست شان را رد کنید اما اگر بیش از چندین بار دعوت خود را تکرار کردند جای نگرانی نیست و اگر خواستید می توانید دعوت آنها را بپذیرید.

2. فرهنگ مهمانی رفتن

هنگامی که توسط یک خانواده ایرانی به شام دعوت می شوید باید خوشحال باشید زیرا اینجا جایی است که شما می توانید با بهترین غذاهای ایرانی آشنا شوید، اما در عین حال برای این که یک مهمان عالی باشید و شب بی نظیری را پشت سر بگذارید باید یکسری نکات درباره فرهنگ ایرانی ها در برخورد با مهمان سر میز شام بدانید.

اول این که نباید خیلی منتظر میز شام باشید زیرا بسیاری از ایرانیان این عادت را دارند که غذا را سر سفره روی زمین می خورند، بنابراین اگر با این صحنه روبرو شدید تعجب نکنید. دوم این که ایرانیان احتمالا از انواع غذاها به شما پیشنهاد می کنند. با در نظر گرفتن آنچه در مورد تعارف به شما گفته شد، سعی کنید به نشانه ادب هم که شده از هر غذایی اندکی امتحان کنید.

یکی از جنبه های مهمان نوازی ایرانیان این است که سعی می کنند تا جای ممکن به مهمان خود از انواع غذاها بدهند، بنابراین ممکن است مدام به شما برای برداشتن غذای بیشتر اصرار کنند، برای روبرو نشدن با این مشکل می توانید اندکی در ظرف خود غذا باقی بگذارید تا به این شکل به میزبان نشان دهید که به اندازه کافی غذا داشتید و اکنون سیر هستید!
 
 

3. عادت های قدیمی سخت از بین می روند

اگرچه واحد پول رسمی ایران ریال است، اما پس از مدتی متوجه می شوید که تمامی قیمت های ارائه شده به شما به تومان است! لازم نیست نگران باشید و نیازی هم به رفتن به صرافی نیست و ما اکنون به شما یاد می دهیم که قضیه چیست. تومان واحد پول قدیم ایران بود که در سال 1932 با نرخ برابری 10=1 جای خود را به ریال داد، بنابراین وقتی کسی به شما می گوید که قیمت چیزی 10 هزار تومان است فقط کافی است یک صفر مقابل آن قرار دهید تا تبدیل به ریال شود یعنی 10 هزار تومان برابر 100 هزار ریال است.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.